söndag 8 augusti 2010

Mat för 2 veckor


I morgon börjar jag jobba igen och det känns bra efter 4 veckors semester. Min sista vecka bilade jag runt i norra Europa. Jag åt fläskestek i Danmark, schnitzel i Tyskland, ribs i Holland och kebab i Belgien. Men det var maten i Normandie i Frankrike, som jag ger högsta poäng. Det är inte mycket som slår färsk fisk och färska skaldjur. Frågan är om jag skulle tröttna på att äta dessa dyrgripar (skaldjuren) varje dag. Nej, jag tror inte det.

Idag handlade jag mat (livsmedel och tobak), som är tänkt att räcka i minst 2 veckor. När jag skrev ner min matlista utgick jag från maten LCHF förespråkar, mycket fett och lite kolhydrater. Utgiften blev 850 kr och för det fick jag; 1 apelsin, 6 avocado, 1 st. 3-pack bacon, ca 700 g blandfärs, 500 g broccoli, creme fraiche (34%), 1,5 kg bulgarisk fårost, 800 g falukorv, 2 l filmjölk, 750 g fläskkotletter, 200 g gravad lax, 4 gula lökar, 2 burkar äkta majonäs (orginalet), 1 majskyckling, 1 roaster, 2 prästostar (35%), 1 burk räkor i lag, 1 påse salladsmix, 3 paket smör osaltat, 1 l mjölk (3%), 600 g tomater, 1 liter vispgrädde (40%), 785 g vitkål och 21 st ägg. LCHF förespråkar knappast tobak, men jag köpte i alla fall en stock (10 dosor) LD portionsnus för 199 kr. Det blir 19,90 kr/dosa (att jämföras med 45 kr per dosa Grovsnus, lös). Dessa är enligt matplanen tänkta att räcka i ca 3 veckor.

Tidigare i veckan amorterade jag 6 450 kr på lånet enligt planen. Jag tror att jag kommer att må bra av att amortera.

4 kommentarer:

  1. Snyggt! Du och jag har exakt samma plan verkar det som. Jag har idag ca 192.000 kr hos CSN. Jag tänker göra större engångsinsättningar i december varje år och dessutom vara helt avbetald decemeber 2014. Vi får hoppas att det håller.

    Bra blogg!

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Jag ska verkligen försöka vara disciplinerad och följa de planer jag sätter upp. Hoppas att du också når dina mål. Var tålmodig!

    SvaraRadera
  3. Vet inte om du upptäckt Lidl än? Men de har sjukt billiga grönsaker, som är från Sverige. Samma gurka och tomat som jag köper på Konsum hemma kostar hälften så mycket på Lidl. I love Lidl.

    SvaraRadera
  4. Lidl har jag bara besökt en gång. Tack för tipset. Jag brukar handla på Citygross. Bra priser och ofta färska grönsaker och kött. Jag bör nog bli lite mer prismedveten när det gäller mat, det kan säkert finnas en hel del att spara där.

    SvaraRadera