söndag 15 augusti 2010

Aktieplanen

Parallellt med mina amorteringar ska jag försöka spara pengar för att investera i aktier. I första hand ska amorteringsplanen följas. Om jag sedan får några pengar över ska dessa främst investeras i företag som historiskt har gett en hygglig utdelning (ca 3-6% ). Till att börja med vill jag ha stora stabila företag som finns på large cap, eftersom de flesta företagen (t. ex. Sandvik och H&M) agerar och säljer sina produkter och tjänster i flera världsdelar. Jag tror att ca 50% av portföljinnehaven bör komma från large cap. Sedan kommer jag att låta ca 20% komma från mid- och/eller smallcap. Ca 20% av portföljen ska bestå av utländska megaföretag (t. ex Procter&Gamble och Kraft Foods). De återstående 10% vill jag spekulera med. Härmed kommer ca 90% av portföljen att vara långsiktig. Med denna sammansättningen kommer jag att sova gott om natten och kontinuerligt få mina utdelningar.

Jag har handlat med aktier i drygt 2 år och betraktar mig som en amatör. Jag förstår dock att väldigt få handlare, inklusive alla professionella, lyckas köpa aktier på den absoluta botten och sälja på den absoluta toppen. Tidpunkten för mina inköp av aktier kan ske när börsen varit sur några veckor eller också på ren magkänsla. Jag kan också handla efter ha vägt samman nyhetsflödet, foruminlägg, insidershandel och indexförändringar (t.ex Vix, se längst ner). Jag inser att kunskap i fundamental analys är av stor vikt för köp av aktier och bör nog börja studera lite teori i ämnet. Nej, nu ska jag återgå till boken Snabba cash.

1 kommentar:

  1. Hej

    Jag har läst din blogg och tycker det du skriver är mycket intressant. Vi tycker det vore väldigt trevligt om du vill delta i vårt forum på www.AktieExperterna.se. Forumet är nystartat och just nu försöker vi samla ihop de bästa och de mest intressanta skribenterna ute på nätet. Vi är säkra på att du är en av dom!

    SvaraRadera