söndag 29 augusti 2010

IPS-planen

I morgon säljer jag Långräntefonden (+2,59% på en månad), som ingår i mitt IPS, och därmed kommer jag att ha ca 168 ooo kr i likvida medel på pensionskontot. Jag säljer för att jag vill avvakta och se hur de börsen och de olika fonderna utvecklar sig den närmaste tiden. Mitt Individuella PensionsSparande, IPS, har jag hos Handelsbanken och de har drygt 40 fonder att välja mellan.

Tidigare hade jag mitt privata pensionsparande i privatobligationer hos Stadshypotek, men någon gång under 2007-2008 fusionerades Stadshypotek bank med Handelsbanken. Det sparandet har sedan någon månad sedan flyttats över till min internettjänst och nu kan jag alltså välja mellan drygt 40 fonder, vilka kan köpas och säljas från dag till dag. Tidigare sparade jag år efter år i Stadshypotek AB: Privatobligationer. Egentligen inget dåligt sparande, men nu ökar möjligheterna till en mycket högre avkastning på längre sikt.

IPS-planen
Varje år kommer jag att sätta in 12 000 kr till IPS. Men jag är fortfarande en aning rådvill när det kommer till att placera IPS-pengarna. De närmaste veckorna kommer jag att vara likvid och avvakta med vad som händer i omvärlden, och tills jag känner mig bekväm med de fonder jag ska välja. Jag har börjat snegla på 5 fonder som jag tycker verka intressanta för sparande de närmaste åren:
  • Kinafond
  • Indienfond
  • Sverigefond
  • Svenska småbolag
  • Råvarufond
Som sagt en aning rådvill. Det kan bli färre eller fler.

Jag tar gärna emot tips och idéer på hur mitt IPS-sparande kan läggas upp!

3 kommentarer:

  1. Jag ska också starta upp ett IPS-sparande hade jag tänkt, och precis som du spara 12 000 om året. Vet du hur det funkar med avdragen man kan göra? vad är det för avdrag, och hur mycket ligger det på? Fördelar och nackdelar? Jag har googlat en del, men inte funnit något begripligt.

    Jag gillar din blogg och har länkat till den. Lägg gärna in en länk till min med.

    SvaraRadera
  2. Kul att du gillar bloggen. Du kan dra av 12 000 kr i deklarationen per år. Mer info finns i denna pdf-filen:
    http://www.handelsbanken.se/shb/inet/icentsv.nsf/vlookuppics/a_pension_&_forsakring_broschyr_ips__10018/$file/10018_ips.pdf

    Fördelar enligt Handelsbanken:

    -Du kan göra omplaceringar mellan sparformerna utan kapitalvinstskatt.
    -Spara varje månad eller då och då – du kan göra både och.
    -Sparandet är helt eller delvis avdragsgillt i deklarationen.
    -Du väljer själv när du vill få ut pensionen, tidigast från 55 år.
    -Din familj kan få kapitalet om du avlider.

    Nackdelar, tja, det skulle vara att det är bundet tills du är 55 år. Men det ser jag egentligen som en fördel.

    SvaraRadera
  3. Några fler nackdelar finns det allt =)
    1. Befolkningen blir äldre och äldre samtidigt som livslängden ökar. Det kommer att leda till ökade vårdkostnader och ökade kostnader för pensioner. Det i sin tur kommer att leda till högre skatter i framtiden. Säg att du får dra bort 30 procent av summan du betalar in idag pga skattereduktionen och får skatta 40 procent när du tar ut pengarna i framtiden. Då har du förlorat 10 procent i jämförelse med om du sparat dem utanför IPS.

    2. Pengarna är låsta till dess att du är 55 år. Säg att ekonomin fortsätter att försämras för staten av olika anledningar (se punkt 1 som exempel). Det kan då vara frestande att höja pensionsåldern och då även höja åldern när du får ta ut pengarna. I värsta fall kan det bli så att de som har pensionssparande får mindre i pension från staten när kostnaderna för vård och pension ökar i framtiden. Då mister du en del av ditt sparande. Eftersom pengarna är låsta kan du inte ta ut dem och flytta dem till andra sparformer eller flytta dem från landet om det dyker upp otrevliga nyheter kring ditt sparande. Har du pengarna sparade i ett vanligt aktie/ fondsparande kan du snabbt reagera på olika händelser i framtiden.

    3. Ändras dina ekonomiska förutsättningar helt kan du inte ta ut pengarna för att använda dem där det bäst behövs. Säg att du blir långvarigt sjuk eller långvarigt arbetslös. Detta kanske i samband med att ersättningarna från staten minskas. Då kan det vara bra att ha en sparad slant att använda.

    Det kan också vara så att det inte är särskilt lönsamt att hålla sina besparingar i aktier/ fonder under lång tid. Då kanske det skulle vara ett bättre alternativ att hålla sina sparpengar i fastigheter eller andra tillgångar man inte lätt kan köpa i IPS:en.

    Du kanske vill köpa ett hus i framtiden. Som vi ser ändras reglerna för hur mycket man får låna och hur stor kontantinsats man själv måste lägga in. Sparar du utanför IPS kan du välja att lägga dina sparpengar mot husköpet och därmed göra det möjligt att köpa ett hus du vill ha. Det är inte möjligt när du har dem i en IPS.

    Ska jag fortsätta med fler nackdelar som kan drabba dem som låser in sina pengar? Jag tror det räcker där. Tänk på att det alltid är bättre att sitta med en fallskärm istället för med handklovar när du flyger. Detta eftersom planet kan störta längre fram.

    SvaraRadera