tisdag 24 augusti 2010

Handlade kvalitétsaktier idag

För min långsiktiga portfölj handlade jag idag på sena eftermiddagen:
  • Fiskars (13,13 eur)
  • Lundbergföretagen (360,20 kr)
  • Industrivärden C (82,90 kr)
  • Statoil (117,50 nok)
  • Ratos B (194,20 kr)
  • Sandvik (85,55 kr)

Ut ur portföljen idag:

  • Gold Bullion (0,52 cad)
  • Lundin Mining (29,36 kr)
  • Axis åkte ut förra veckan

Idag är det en månad sedan jag startade bloggen. Jag har gjort upp flertalet planer (amorteringsplanen, sparplanen m fl), vilka tillsammans med kommande planer ska vägleda mig mot skuldfrihet och ett sparande mot miljonen.

Efter mina aktieinköp gav jag mig ut på en insjö, fiskade, insöp frisk luft och kisade in i augustisolen.

7 kommentarer:

  1. ojdå,din strategi verkar inte så genomtänkt..ursäkta min rättframhet,men man köper väl aktier när de är BILLIGA?

    SvaraRadera
  2. #kattliv

    Min strategi är enkel. I min långsiktiga (5-15 år) aktieportfölj ska jag ha stora stabila företag som historiskt har delat ut en hyfsad utdelning år efter år. För mer info kan du titta rubriken Aktieplanen. Min motfråga: När är en aktie billig?

    SvaraRadera
  3. hej.
    jag har fått lära mig att köpa på botten för att ta hem de största vinterna(ja jag är tjej)
    HQ Ryssland har gett mig huuur mycket som helst...ett år gick en plus 100% i värdeutveckling! jag köper ALDRIG aktier/fonder som ligger UNDER 50% i värdeutveckling på 1år...

    SvaraRadera
  4. #kattliv
    Grattis till alla vinster. Lycka till med fortsatta placeringar.

    SvaraRadera
  5. Kattliv

    Ifall du lärt dig att köpa på botten, varför köper du aktier/fonder som redan ökat i värde med 50 %?

    SvaraRadera
  6. #kattliv
    Jag har aldrig nämnt att jag lyckas köpa på botten. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  7. Precis som Anonym ovan undrar jag hur Kattliv lyckats köpa på botten men alltid köpt aktier/fonder som redan ökat 50%. Låter minst sagt motsägelsefullt.
    AOS, jag lutar mer åt din strategi, långsiktighet framför snabba klipp.
    Bra blogg!

    SvaraRadera