fredag 30 juli 2010

Matplanen

Min matplan har flera syften:
  • minska utgifterna för mat
  • äta och dricka sunt , men gott
  • gå ner i vikt

Med mat menar jag allt jag tar in via munnen. Det är livsmedel, alkohol och tobak. Jag har läst, hört, diskuterat och provat olika metoder för att gå ner i vikt och må bra. Viktnedgången vill jag göra för att undvika fetma, som kan orsaka bl. a. hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och cancer. De enkla stegen mot ett sundare matintag är att dra ner på mitt alkoholintag och konsumera mindra mängd snus. Helst borde jag väl skippa dem lasterna helt och hållet, men då försvinner en alldeles för stor del av det goda i livet. Under denna semestern jag reducerat alkoholintaget markant i förhållande till andra semestrar och ledigheter jag haft.

Min plan är att endast dricka alkohol vid högtider och när olika intressanta mål är uppnådda. Jag kommer inte att dricka varken öl eller vin till maten i vardagen. Svenskt kranvatten smakar utmärkt på de flesta platserna i vårt avlånga land. Min uppskattning är att jag ungefär har lagt 600 kr/månad på alkohol. Från och med nu ska alkoholkontot max belastas med i snitt 200 kr. Under ett år kommer jag då att spara 4800 kr.

I dagarna handlade jag några olika sorters snus. Den dyraste, lös Grovsnus, kostade 45 kr och den billigaste, påssnus LD, 27 kr. Den sistnämnda smakade förträffligt och den kommer jag att utvärdera de närmaste veckorna. Här kommer jag att spara 18 kr/dosa. Om jag i snitt tidigare har konsumerat 5 dosor/vecka kommer jag att spara 90 kr/vecka. Om jag går ner till 3 dosor LD i veckan sparar jag 144 kr/vecka. Snuset kostar alltså då 324 kr/månad. Det gör att jag sparar 7488 kr/år. Jag måste fokusera på att snus endast är godast direkt efter måltiderna, därmed kan jag minska konsumtionen.

En svårare nöt att knäcka är, att äta livsmedel och en kost som är billig, god, nyttig och som ger mig viktnedgång. Min plan är att äta mat från olika läger. Dessa beskrivs här:

Min tanke är att minimera intaget av potatis, ris, pasta, bröd, kakor, tårtor, godis och läsk. Bland annat det handlar de första tre teorierna i listan ovan. Husmanskost kommer jag endast att äta när jag blir bjuden eller på matställen som endast har sådant på menyn. Jag strävar efter att min mat inte ska kosta mer än 60 kr/dag de perioder jag jobbar. På semestern och andra ledigheter kan matutgifterna bli större. Jag tror jag kan budgetera med max 2000 kr/månad för maten. Från och med 8 augusti ska jag spara matkvitton och göra uppföljningar.

Matplanen

Budget
Livsmedel - 2000 kr/månad
Alkohol - 200 kr/månad
Snus - 324 kr/månad
Summa - 2524 kr/månad

Mål
- minimera intaget av bröd, ris, potatis, pasta, bakverk, godis och läsk.
- endast dricka alkohol vid högtidliga tillfällen
- minska snuskosumtionen till tre dosor per vecka

1 kommentar: