söndag 3 oktober 2010

Fonder i IPS

Äntligen igång med mitt IPS igen. I veckan som gick handlade jag två fonder till mitt IPS. För 30% av kapitalet köpte jag SHB Långräntefond och för 18% SHB Svenska småbolagsfond. Långräntefonden har en relativt låg avgift (0,8 %) och har haft en genomsnittlig avkastning på drygt 5%/år under de senaste 10 åren.

Svenska småbolagsfonden har flera intressanta innehav varav de största är:
(Största innehav 2010-08-31)
Hexagon B 4,92%
MTG B 3,94%
Boliden 3,56%
Husqvarna B 3,29%
Securitas B 3,19%
Elekta B 3,06%
Meda 2,41%
Hakon Invest 2,29%
Lundbergs B 2,18%
Trelleborg B 2,00%

Kommer ett större fall i småbolagsfonden är tanken att göra ytterlige ett köp i denna.

För att få en god riskspridning i IPS är min tanke att komplettera med 2-3 fonder. Kanske det kan bli SHB Flermarknadsfond (blandfond), SHB Offensiv 100 (fond i fond) och en pytteliten slant i SHB Japanfond.

Dags för en rask promenad och frisk oktoberluft!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar