torsdag 6 september 2012

Kontroll på utgifter

Den 1 januari i år började jag att notera alla mina utgifter i ett Excel-dokument. Det tog jag upp i inlägget som jag kallade "Utgiftsbudget 2012". Totalt använder jag idag 59 poster vilka i sin tur är fördelas på 20 kategorier(bil, bostad, mat etc). Matkategorin utgörs av t ex av 17 poster. Varje gång jag handlat något för jag över siffrorna från kvittot till relevanta poster i dokumentet. Detsamma gäller räkningar som betalats och amorteringar som gjorts. Det går att skapa många typer av diagram, som snabbt ger en tydlig överblick över utgifterna. Idag kan jag i mitt dokument t ex se att det finns en hel del att spara in på mat och vilken sorts mat som kostar mig mest. Det här är verkligen ett bra sätt för att få kontroll på sina utgifter. I diagrammet ovan har jag redan lagt in några "säkra" utgifter för månaderna okt-dec.

Nästa år kommer detta detaljerade arbete med att notera utgifter att ge mig ett väldigt bra underlag för att göra en seriös budget. Då ska jag troligtvis dra ner på antalet poster och kategorier.

Om man inte vill pyssla med Excel för att notera utgifter(och inkomster) så finns det alternativ. Konsumentverket har vad de kallar en budgetkalkyl, som jag tycker vid en första anblick verkar vara ganska vettig. Smartbudget har också en gratistjänst för göra budget. Det finns också en app för android att ladda ner kostnadsfritt och det finns det förhoppningsvis också för iPad. Det går förstås bra även med papper och penna. Det viktiga är att få kontroll på sina utgifter.

Ha en bra weekend!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar