lördag 1 september 2012

Jag är nu hyresvärd = nya inkomster

Jag har nu en ny privat inkomst. I mitt hus har jag nu ett rum som används som kontor för mitt eget aktiebolag. Jag hyr ut kontoret för 1000 kr/månad. Som jag ser det bör det innebära ett avdrag på 12 000 kr/år för aktiebolaget, och 12 000 kr till mig privat. Win win?

Har nu börjat ta ut en skattefri milersättning från aktiebolaget vilket kommer att ge mig 8 000 till 15000 per år.

Lottoaktierna går uruselt men jag känner absolut inget behov av att sälja dessa nu när buffertsparandet flyter på. 5000 kr av lönen går till detta nästa vecka och därmed är mer än hälften av buffertsparmålet uppnått. En buffert på 100 000 kr kommer att ge mig ett 100%-igt lugn att handla i vilken aktie som helst.

Juli blev ganska kostsam med utlandssemester och annat kul. Nu när september och hösten inleds siktar jag på mer jobb och att minimera alla utgifter i vardagen.

Tjäna pengar på att jobba hemma

Hyra kontor i villan

Njut av de gula löven!

2 kommentarer:

  1. För uthyrning till arbetsgivare medges du inte avdrag med schablonbeloppet 21000. Endast merkostnad. För rum i villa har du väl ingen merkostnad ?

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Tack,det verkar ligga till så som du säger. Nej, jag har ingen merkostnad.

    Att läsa på skatteverket.se :
    "Om du hyr ut din privatbostad (småhus och bostadsrätt) eller hyresrätt till din, eller någon närståendes, arbets- eller uppdragsgivare eller till eget bolag får du enbart avdrag för den ökning av kostnaderna som uthyrningen har medfört (din faktiska merkostnad). Det kan till exempel vara ökade kostnader för el, vatten eller uppvärmning. Detta gäller även när du hyr ut ditt garage till arbetsgivaren. Du har alltså inte rätt att göra det generella avdraget på 21 000 kr som annars medges vid uthyrning av privatbostad."

    SvaraRadera