onsdag 5 september 2012

1 miljon kr år 2018



Jag försöker mig på att göra en någorlunda realistisk prognos för när saldot uppgår till 1 000 000 kr. Av diagrammet framgår det att år 2018 är detta mål uppnått. Det andra är ju att bli skuldfri.

I det här diagrammet har jag valt att i sparandet inte räkna in företagets kassa. De andra förutsättningarna och antaganden diagrammet bygger på är följande:
  • Banksparande 5 000 kr/mån fram till juli nästa år, därefter 1 000 kr/mån. Räntan är 2 %.
  • Aktiesparande, dvs nya köp, inleds 2014 med i snitt 3 000 kr/månad. Värdestegringen blir 6 % per år.
  • Fonder-för 600 kr köper jag nya andelar varje månad. Värdestegring 6 %/ år.
  • IPS-inga nya insättningar görs. 6 % värdestegring per år.
  • Tjänstepension-1 800 kr/mån avsätts för fondsparande under hela perioden. Värdestegring 6 %/år.
  • Bostaden låter jag värderas till 350 000 kr under hela perioden.
  • Studielånet amorteras med 1000 kr/månad. Snitträntan blir 3 %.
  • Topplånet betalas med 1000 kr/månad och sista amorteringen inträffar 2015. Snitträntan blir 4%.
  • Bottenlånet börjar amorteras år 2016 med 2 500 kr/månad. Snitträntan blir 4 % under perioden.
Den historiska totalavkastingen på aktier har varit 12 %. Därför tycker jag hälften är nog att räkna med när det gäller mina aktiers- och fonders värdestegring, då omfattningen av min period är relativt kort.

Värt att notera är att amorteringarna aldrig kommer att överstiga 3 500 kr per månad under perioden,
Nu återstår det att se hur väl jag följer planen.

Gott mod!

1 kommentar:

  1. Hej.

    Ett litet kul verktyg i ditt fall kan juh vara
    http://berakna.net/ranta-pa-sparande/raknade-ut-vad-ranta-pa-ranta-blir-om-man-sparar-1000-kr-i-manaden-med-2-procents-ranta-och-0-kr-startkapital/

    Samt för aktierna:
    http://berakna.net/avkastning-i-fonder-och-aktier

    Så slipper man räkna allt i skallen :)

    Lycka till!

    SvaraRadera