tisdag 2 november 2010

Böcker om ekonomi och finans

Hösten och vintern tycker jag är en perfekt period för att läsa många böcker.

Jag har nyligen läst ut "Snabba cash" av Jens Lapidus. För huvudpersonerna i boken är det high risk/high reward som gäller. Handlingen utspelar sig i Stockholms undre värld där varorna är droger och kvinnor, tjänsterna är mord och misshandel. Driften och drömmarna för busarna är egentligen att lämna den kriminella världen och befinna sig någon annanstans. Verkligen en fascinerande handling och skrivet med ett annorlunda språk.

I den mer dokumentära "Tändstickskungen" (Frank Partnoy) berättas hur finansgeniet och svindlaren(?) Ivar Krueger bygger upp ett världsomspännande tändsticksföretag och hur olika intressenter jagar honom tills han slutligen dör i Paris 1932. Han lånade upp oehörda mängder pengar och lovade vansinnigt höga utdelningar.

En annan bok jag avslutade för någon månad sedan är "Dynastin Stenbeck - succéer och tragedier i en finansfamilj" (av Stellan Björk). Författaren skildrar hur tre generationer bygger upp ett av Sveriges stora företagsimperium - Kinnevik. De delar av boken som tar upp Jan Stenbecks liv tycker jag var väldigt fängslande. Han verkar har varit oehört kreativ och en företagsbyggare med en väldigt säregen ledarstil.

På nattduksbordet väntar nu ytterligare två böcker på att läsas. De är "Jorden de ärvde" (Björn af Kleen) och "Sanningen om IKEA" av Johan Stenebo. Jag börjar med den sistnämnda. I inledningen läser jag "Den lille mannen, utskickad från personalavdelningen i Älmhult, som hälsade mig välkommen besannade alla mina fördomar om IKEA-folk. En stor snuspaj skylde större delen av övre tandraden och brunfärgade resten, ett par klapprande svarta träskor, en marinbblå skjorta med enorma kragsnibbar, axelklaffar och ett par illasittande tobaksbruna manchesterbyxor."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar