lördag 7 januari 2012

Utgiftsbudget 2012

Idag har jag ägnat några timmar till att göra en utgiftsbudget(i Excel) för 2012. Det är första gången jag gör en riktigt detaljerad budget. Jag har gjort denna budget för att kunna se vad jag egentligen lägger pengar på och veta vad jag kan spara in på eller hur pengar kan omfördelas.

Varje post har brutits ned i underposter. Under posten "Bostad" finns t ex elförbrukning, elnätavgift, kommunal fastighetsavgift, underhåll- och reparation, villaförsäkring, vatten- och avlopp. Jag har även valt att lägga in amortering och låneränta under den posten. Posten "Mat" har brutits ned till 12 underposter, t ex kött, fisk, öl, vin, sprit, grönsaker osv. Min tanke är att löpande lägga in de utgifter jag har under respektive post och följa upp utgifterna månadsvis. Totalt blev det 51 poster.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Inte dåligt om du håller reda på 51 poster under ett år, har själv provat med många (inte så många) i mitt ekonomibaserade exceldokument men jag tycker att posterna minskar med åren då det blev för jobbigt att sköta... Lycka till!

    (*hehe* öl, vin & sprit under mat, trodde det var nöje framför basvaror =)

    SvaraRadera
  2. Hej Auri,
    ja 51 poster är nog rätt många, men min ambition är att ha en så detaljerad budget endast under 2012.

    Va! är inte alkohol en basvara. I Frankrike och medelhavsländerna dricker de vin till måltiderna, i UK öl, östeuropeerna dricker vodka och danskarna "en lille en". ;)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Mycket intressant blogg, jag kommer att följa din resa! Keep up the good work.

    SvaraRadera